Skjønnhet i kontraster

Siden jeg var liten, har jeg likt vakre ting. Jeg ser for meg det rosa jenterommet mitt, med sirlig danderte veggdekorasjoner, nøye plasserte skjønnhetsprodukter (ja, jeg var - og er litt jålete ;-) ) og med en husfred i rosa blomsterpotte. Hvis min mor leser dette, vil jeg tro at hun kanskje ikke vil vedkjenne seg dette ryddigrosa bildet - det skal sies at jeg også var ganske så rotete ;-) Men når jeg, med kniven på strupen og under middels mild tvang hadde ryddet, var slike ting som utsmykking av rommet mitt viktig.






Her i mitt eget hjem, mange år senere, er jeg fortsatt opptatt av vakre ting - men også det uttrykket ulike gjenstander får i selskap av hverandre. Det er fascinerende å se hvordan én form passer perfekt mot en annen, og hvordan én struktur er nydelig ved siden en skikkelig kontrast. Bildet (som kunne vært bedre ;-) ) viser en slik kontrast; én skive grågammelt, værbitt og flisete tre fra en 1700-talls seter + tre blanke lysestaker fra Søstrene Grene. Når de er tent, er det øyedrops!

Overflater gir også en fin kontrast. Det blanke mot det matte. Det mønstrete mot det glatte. På bildet øverst på siden, har jeg eksperimert med ulike hvite gjenstander - men med ulik overflate. Kombinert med en solgul vase og blomster fra hagen, bringer det liv til det hele.
I love it!

Kommentarer

Populære innlegg